06
Kwi
10

wentylacja odwłoka

spasożytowana klecanka pospolita (Polistes dominulus)
klecanka pospolita (Polistes dominulus)
klecanka pospolita (Polistes dominulus)
klecanka pospolita (Polistes dominulus)
klecanka pospolita (Polistes dominulus)

spasożytowana klecanka pospolita

Polistes dominulus

Po letnim deszczu spotkałem popularną błonkówkę – klecankę pospolitą (Polistes dominulus). Zaciekawił mnie jej odwłok, który nastroszyła tak ze między poszczególnymi segmentami były szpary. Dopiero po dokładniejszym zbadaniu zdjęć dodałem pierwsze, które najpierw odrzuciłem gdzie dobrze widać, że ta klecanka jest spasożytowana, a dokładniej „stylopizowana” czyli zaatakowana przez pleszczykowate (Stylopidae). Są to niewielkie owady z rzędu wachlarzoskrzydłych (Strepsiptera), których samce posiadają skrzydła, a samice mają robakowate ciało i żyją w odwłokach zaatakowanych owadów. Widać, że ta biedna klecanka ma w sobie niejedną taką samicę, spomiędzy segewntów jej odwłoka wysuwają odwłoki aż trzy samice pleszczyków…
  • Nazwa polska: klecanka pospolita
  • Nazwa łacińska: Polistes dominulus
  • Rodzina: osowate (Vespidae)
  • Miejsce: Konary
  • Data: 04.09.2009

3 Responses to “wentylacja odwłoka”


  1. 04/06/2010 o 5:34 pm

    Popraw wpis, bo coś się hatemel pochrzanił. ;)
    Zdjęcia świetne, klecanka jak dobrze zapozuje, to wychodzi fantastycznie. :)
    A co do odwłoka… hmm, mam przeczucie, że była spasożytowana. Nie wydaje Ci się, że coś stamtąd ciut wystaje?
    Spotkałam kiedyś małą błonkóweczkę z bobówką w odwłoku, tak samo odchylony segment był. :( Kiedyś ją pewnie wrzucę, może już niedługo, to zobaczysz.

    • 03/25/2014 o 6:57 pm

      Miałaś rację, znalazłem jeszcze jedną fotkę wcześniej odrzuconą i widać to dobrze… bidulka

      • 03/27/2014 o 7:35 pm

        Stylopidae, mówisz. Po raz pierwszy o czymś takim słyszę. Nie do uwierzenia to jest.
        Tej mojej wystawało chyba coś innego, było większe i okrągłe. Ktoś mi kiedyś podpowiedział, że może bobówka, ale czy ja wiem… właściwie też niezbyt pasuje. Nigdy nie wrzuciłam tych zdjęć (pochodzą z 2009), ale mam je wciąż i pewnie niedługo pokażę (zmotywowałeś mnie ;)).


Skomentuj

