04
Sier
10

szablak

szablak późny (Sympetrum striolatum)

szablak późny (podobny)

Sympetrum striolatum

Na wysuszonym liściu przybrzeżnej trzciny usiadł samiec szablak późny (Sympetrum striolatum). Na zdjęciu dobrze widać nogi z ciemnożółtymi pasami i czerwonobrązowe pterostigmy na skrzydłach. Skrzydła zasłaniają tułów ważki przez co nie zauważyłem charakterystycznych dla tego gatunku pionowych, jasnych pasów z boku i wziąłem go za najzwyklejszego szablaka zwykłego (Sympetrum vulgatum) – zaczynam się domyślać czemu ten gatunek był nazywany „podobnym”. Dziękuję Piotrowi Mikołajczukowi za wychwycenie błędu.

6 Responses to “szablak”


  1. 08/12/2010 o 5:01 pm

    Jeszcze nigdy nie ustrzeliłem porzadnie ważki. Zawsze jakieś gnioty mi wychodzą. Życzliwi radzą wychodzic na ważki o 4-5 rano kiedy jest jeszcze zimno, ale często wtedy sa pokryte (wazki) rosą. Pozdr. Marek

  2. 08/13/2010 o 1:14 pm

    Myślę, że taka ważka pokryta rosą może wyglądać jeszcze ciekawiej.
    Sam aż tak wcześnie nie wstaję i nie fotografowałem tak rano owadów – z jednej strony na pewno będą mniej ruchliwe, ale właśnie przez to trudno będzie je zauważyć. Poza tym rano ciężko o dobre światło. Lepiej potrenować cierpliwość i powolutku podchodzić do nich – warto pamiętać że często nawet spłoszona ważka wraca po chwili na to samo miejsce.

  3. 08/13/2010 o 4:45 pm

    Fajna fotka. :)
    A ja mam ostatnio duże sukcesy w foceniu ważek. Skompletowałam wszystkie cztery najpopularniejsze gatunki szablaków (teraz spotkałam trzy, a czwartego mam od ub.r.) Już niedługo się nimi pochwalę. ;)
    Z moich obserwacji wynika, że one wybierają sobie jakieś stanowisko i tam przesiadują, bacznie przeczesując wzrokiem teren. Jeśli odlatują, to niekoniecznie spłoszone, ale po prostu dojrzały jakieś żarcie w oddali. I potem wracają, żeby poprzeżuwać. :) Nawet mam patent na sfocenie ważki w locie – ustawić ostrość nad takim stanowiskiem i czekać. :)

  4. 08/19/2010 o 8:41 am

    Musze sie poprawić. Dzień po dniu trafiłem na dwa szablaki – czarny i krwisty. Zdjęcia przyzwoite może w słabej scenerii, ale od czegoś trzeba zacząć. Pozdr. Marek

  5. 5 Piotr Mikołajczuk
    09/11/2012 o 12:46 am

    To S.striolatum.


Skomentuj

