19
List
10

śmietka

mucha

śmietka

???

Na ostatnich kwiatach (sam się zdziwiłem jak się uchowały – wokoło wszystko już uschnięte i gotowe na zimę) przysiadła mucha o dość dużych oczach.
6 Responses to “śmietka”


  1. 11/26/2010 o 10:27 pm

    Masz konkretne przesłanki, by sądzić, że to muchowata mucha jest? Żyłka analna nie dochodzi do brzegu skrzydła?
    Bo jak dla mnie toto wygląda na zwyczajnego samca zwyczajnej śmietki. :/

  2. 11/27/2010 o 7:46 pm

    Przyznam, że nie opatrzyłem się jeszcze w muchach na tyle i (oczywiście błędnie) typowałem rodzinę bez klucza (którego nie mam niestety). Jeszcze dużo muszę się douczyć…
    Dzięki za poprawkę.

  3. 11/28/2010 o 5:23 pm

    Zrobię Ci mały wykład, może się przyda. :)
    Nieduże muszki, o delikatnej budowie i typowym muszym wyglądzie, to z reguły właśnie śmietki. Trafiają się znacznie częściej niż muchy muchowate. Te ostatnie są ogólnie większe – i mocniej zbudowane, że tak powiem.
    Samce śmietek zawsze mają oczy stykające się na czubku głowy, samice na odwrót (u muchowatych różnie z tym bywa). Samce są oznaczalne (aczkolwiek z problemami), a samice bez mikroskopu raczej nie.
    Jeśli człowiekowi brak obserwacyjnej wprawy, to jedynym pewnym kryterium rozróżnienia tych dwóch rodzin jest właśnie żyłka analna, która u śmietek zawsze dochodzi do samego brzegu skrzydła, a u muchowatych kończy się sporo przed nim.
    Jeśli tej żyłki nie widać, a mamy do czynienia z samicą, należy zwrócić uwagę na dwie rzeczy: sposób trzymania skrzydeł (samice muchowatych trzymają je dość szeroko rozstawione, samice śmietek złożone prawie razem) i wygląd głowy (u samic śmietek bardzo często występuje pomarańczowe zabarwienie na samym środku, podobnie jak u cuchny; muchowate nie mają go nigdy).
    No i zachęcam Cię do obejrzenia mojej kolekcji śmietek, oczywiście. :)
    http://chwastowisko.wordpress.com/category/mieszkancy/muchowki/anthomyiidae/
    Jedną jedyną potrafię oznaczyć, bo jest bardzo charakterystyczna:
    http://chwastowisko.wordpress.com/category/mieszkancy/muchowki/leucophora/

  4. 11/28/2010 o 5:24 pm

    Napisało mi, że oczekuję na moderację, więc zajrzyj gdzie trzeba. :)
    To pewnie przez te dwa linki. :/

  5. 11/29/2010 o 3:14 pm

    Wielkie dzięki, widziałem jeszcze u ciebie śmietkę oznaczoną do rodzaju – Delia.
    Patrzę sobie na te śmietki na diptera i kurcze… no dużo ich :P

  6. 12/06/2010 o 7:04 pm

    Delię oznaczyłam w czasach, kiedy jeszcze bardzo mało się znałam – i chyba nawet udało mi się to zrobić prawidłowo, choć był to absolutny przypadek. ;) U samców w takim typie należy zwracać uwagę na owłosienie uda tylnej nogi – jeśli ono gęstnieje w kierunku biodra, robi się tam taka szczoteczka krótkich włosków, to powinna być Delia.
    Ano, 250 gatunków śmietek mamy. :) Z tego samej Delii około 40.
    Przypomniało mi się, że jest jeszcze jeden gatunek, który daje się oznaczyć, to Egle ciliata – jedyna śmietka mająca 4 post dc, ale nigdy jej nie spotkałam.


Skomentuj

