26
Sty
12

ćma forumowa

piętnówka zmiennica (Orthosia incerta)

piętnówka zmiennica

Orthosia incerta

Wracając do domu z wyprawy zdjęciowej przechodziłem przez przejście podziemne przy nieczynnym już od dawna Hotelu Sofitel (kiedyś Hotel FORUM). Dopiero minęło południe, na zewnątrz mocna świeciło, ale w tunelu był półmrok. W słabym świetle dojrzałem dziwny punkt na suficie – okazało się, że to drzemie sobie całkiem spora ćma. Zrobienie jej zdjęć przysporzyło mi trochę trudności, bo musiałem stać na palcach żeby trafić z głębią ostrości na owada, a że było dość ciemno to musiałem liczyć też na łut szczęścia. Poza tym trochę dziwnie mogło to wyglądać – jaki wariat fotografuje obskurny sufit przejścia podziemnego?
Ćma jest dość wypłowiała i miałem kłopot z rozpoznaniem gatunku – dopiero dzięki kolegom z entomo.pl udało się ją oznaczyć jako piętnówkę zmiennicę (Orthosia incerta) – dziękuję Rafałowi Celadynowi i Witoldowi Zajdzie. W postaci dorosłej lata od marca do maja więc nie dziwota że pod koniec kwietnia spotkałem dość zlatanego i wyblakłego osobnika.
  • Nazwa polska: piętnówka zmiennica
  • Nazwa łacińska: Orthosia incerta
  • Rodzina: sówkowate (Noctuidae)
  • Miejsce: przejście podziemne niedaleko Wilgi
  • Data: 25.04.2010

1 Response to “ćma forumowa”


  1. 01/28/2012 o 12:32 am

    Elegancka „sóweczka, ” gratuluje ujęcia :D


Skomentuj

