14
Mar
12

bociek

bocian biały (Ciconia ciconia)
bocian biały (Ciconia ciconia)

bocian biały

Ciconia ciconia

Jadąc samochodem do Chrostowej zwróciłem uwagę na duże gniazda na specjalnych platformach postawionych na słupach niedaleko ulicy. Gdy tylko na jednym z takich słupów wypatrzyłem pierzastego mieszkańca, szybko zaparkowałem na poboczu i wyciągnąłem aparat. Mimo dość sporej odległości do gniazda udało mi się zrobić całkiem znośne zbliżenia dużego ptaka jakim jest bocian biały (Ciconia ciconia). W Polsce ten chroniony ptak jest zakorzeniony w kulturze, szczególnie wsi, dość lubiany i kojarzony jako przynoszący szczęście. Oczywiście najbardziej znane wierzenie związane z bocianem jest to, że przynosi dzieci (jeżeli nie są znajdywane w kapuście), prócz tego gospodarstwa przy których gniazdował miało zwiastowac obfite plony. Dlatego też często budowano specjalne miejsca gdzie bocian mógłby założyć gniazdo, teraz w Polsce ponad połowa populacji bocianów białych żyje na zaadoptowanych dla nich słupach energetycznych.
Bocian biały jest gatunkiem mięsożernym, żywi się owadami, gadami i gryzoniami. Żaby, które często kojarzone są jako jego główne pożywienie trafiają do menu gdy już innych przysmaków bociana nie ma dostępnych (lub w okresie lęgowych gdy bociany nie są już tak wybredne).

1 Response to “bociek”


  1. 03/17/2012 o 7:52 pm

    Prześliczny jest. :) Chciałabym go kiedyś zobaczyć na własne oczy, ale przez tyle lat mi się nie udało i tak już pewnie pozostanie.


Skomentuj

