16
Mar
12

z plamkami

Tipula varipennis
Tipula varipennis

komarnica

Tipula varipennis

Niedawno wspominałem o dylematach podczas fotografowania koziułek (czy „ucinać” kadrem ich długie odnóża), a nie wspomniałem o problemie pojawiającym się gdy mam do czynienia z dużym owadem, tak jak w tym przypadku. Gdy chcę pokazać całe zwierzę muszę maksymalnie zmniejszyć ogniskową a wtedy występuje winietowanie (rogi zdjęcia są czarne ponieważ widać część nałożonego na obiektyw Raynoxa). Na szczęście nie jest to tak bardzo widoczne.
Dopiero gdy zagłębiłem się w rodzinę koziułek (Tipulidae) zdałem sobie sprawę jak bogaty w gatunki jest rodzaj Tipula. Zauważyłem też, że te zazwyczaj szare muchówki maja często bardzo pięknie ubarwione skrzydła. Oczywiście układ przeróżnych plamek może być pomocny przy rozpoznawaniu gatunków. Ta komarnica to Tipula varipennis należący do podrodzaju Pterelachisus. „Pennis” w nazwie nie ma nic wspólnego z męskim organem płciowym – oznacza skrzydła. Googlowy tłumasz przetłumaczył varipennis jako „pryszcze na skrzydłach” ale synonim nazwy tego gatunku variipennis oznacza „różne skrzydła” co ma chyba więcej sensu.

2 Responses to “z plamkami”


  1. 03/17/2012 o 7:41 pm

    Bardzo malowniczo wyszło pierwsze zdjęcie, podoba mi się.
    A co do winiety, też niestety znam ten problem. W takiej sytuacji staram się odpowiednio przyciąć zdjęcie, a jak się nie da, a winieta występuje na tle (w miarę gładkim), to likwiduję ją w programie graficznym za pomocą narzędzia ‚klonowanie”.
    Tu bym raczej poświęciła kawałek nóg, niż zostawiała winietę. :)

    • 03/19/2012 o 5:22 pm

      jakbym miał się bawić w edycję zdjęć, wygładzanie itp. to tylko bym przy tym siedział – wystarczy ze kadruję :P
      A pierwsze zdjęcie mi się podoba bo głównie na nim widać dobrze układ plamek na skrzydłach, w drugim słońce skutecznie przeszkadza…


Skomentuj

