09
Gru
13

odorek czarniak

odorek zieleniak (Palomena prasina)

odorek zieleniak

Palomena prasina

Bardzo zaciekawił mnie ten odorek zieleniak (Palomena prasina) o dziwnie zaczernionej tylnej części przedplecza (protonum). Nie wiem co mogło spowodować powstanie takiej czarnej plamy, u larw tego rodzaju często występują czarne elementy, nawet całkiem czarne przedplecze, ale dorosłe osobniki zwykle są całkiem zielone (lub brązowe gdy zmienią kolor jesienią).

9 Responses to “odorek czarniak”


  1. 12/09/2013 o 8:03 pm

    Kolagen, Ty nie rób mi tego więcej. Spojrzałam w rss-ie na tytuł wpisu, potem na plecki tego cudaka – i uwierzyłam, że odkryłeś zupełnie nowy gatunek odorka. Byłam wstrząśnięta. :D

    • 12/11/2013 o 11:42 am

      Sorki :)
      Ciągle liczę na spotkanie dorosłego odorka jednobarwka, larwy postanowiłem pozostawić oznaczone do rodzaju.

      • 12/11/2013 o 7:09 pm

        Właśnie się nauczyłam odróżniać jednobarwka od zieleniaka. Gdyby co, będzie jak znalazł. ;) Ale wątpię, żeby mi się taka rzadkość trafiła. Nie mówiąc o tym, że głównie spotykam larwuśki, które jak jeden mąż lecą do kategorii „zieleniak”- no bo tak sobie myślę, że cudów nie ma.

  2. 12/09/2013 o 9:59 pm

    Jesienią odorkom ciemnieje zakrywka, a nieraz i całe ciało ciała

    • 12/11/2013 o 11:40 am

      Ciemnieje, a raczej brązowieje, ale nie czarnieje aż tak – bardziej to stopniowa zmiana barw całego pancerza, a nie nagła zmiana koloru na coraz większym kawałku ciała.

  3. 12/11/2013 o 2:05 pm

    No chyba jednak aż tak, co udowadnia załączona fotka


Skomentuj

