07
Sty
14

opasożytowana

mucha(Diptera), roztocza - pasożyty (Acari)
mucha(Diptera), roztocza - pasożyty (Acari)

spasożytowana mucha

???

Robiąc te zdjęcia zastanawiałem się cóż to za dziwna mucha o różowym ciele usiadła na ścianie garażu… Dopiero gdy przyjrzałem się bliżej odkryłem przerażającą prawdę – ta biedna mucha została całkowicie opanowana przez pasożytnicze roztocza (Acari). Pasożyty oblazły całe ciało muchy pozostawiając wolne miejsca jedynie na nogach, skrzydłach i oczach, aż ciarki przechodzą…

4 Responses to “opasożytowana”


  1. 01/07/2014 o 7:24 pm

    O kurde. Coś okropnego. :/
    Co do przynależności rodzinnej, użyłkowanie wskazuje na Muscidae. Plujki mają konkretnie zagiętą żyłkę M. Tu na końcówce tej żyłki występuje lekkie zagięcie z charakterystycznym zafalowaniem – biorąc pod uwagę ogólny wygląd muchy, pokusiłabym się o stwierdzenie, że może to być Muscina. Tym bardziej to prawdopodobne, że sam czubeczek scutellum jest wolny od pasożytów i widać jego pomarańczową barwę.

    • 01/08/2014 o 7:56 pm

      Dzięki, ja się szybko poddałem, bardziej chciałem oznaczyć te roztocza, ale ciężko znaleźć jakiekolwiek klucze i dobre informacje (bo zakładam że takich maluchów do gatunku nie da się oznaczyć, ale cokolwiek może…). Poza tym po dłuższej chwili szukania ma się dość (wiesz – grafiki z googla przy szukaniu pasożytów do przyjemnych nie należą)…

      • 01/14/2014 o 7:11 pm

        Cokolwiek pewnie dałoby sie oznaczyć, ale to karkołomne zadanie dla laika. Może kiedyś, przy jakiejś okazji, szczęśliwym przypadkiem… Takiego rodzaju pasożyty (malutkie, w odcieniu jakby różowawym) na owadach nie są częste, na podobne trafiłam tylko raz:
        http://chwastowisko.wordpress.com/2011/03/05/hydrotaea2/
        I jeszcze dawno temu widziałam czyjeś zdjęcia z tak samo „opakowanymi” trzmielami.
        Znacznie częściej trafiają się te większe roztocza, o intensywnie czerwonej barwie.


Skomentuj

