17
Mar
14

zielona zeberka

nimfa wątlika (Leptophyes sp.)
nimfa wątlika (Leptophyes sp.)

nimfa wątlika

Leptophyes sp.

Nimfa wątlik w bardzo wczesnym stadium rozwoju jest cała pokryta czarnymi pasami. Wydaje mi się, że lepszym kamuflażem byłby jednolity zielony kolor jak u dorosłych, ale kto wie – może taka „zeberka” jest skuteczniejsza?
Dzięki czujności Radzido poprawiłem błędne oznaczenie – jest to wątlik a nie pasikonik (Tettigonia sp.). W Polsce występują dwa gatunki wątlika: Leptophyes punctatissima oraz Leptophyes albovittata. W pierwszej chwili myślałem że to musi być Leptophyes punctatissima zwany wątlikiem punktowanym (żeby było śmieszniej oba gatunki w zależności od źródeł są nazywane wątlikiem charłajem) co nawet by pasowało patrząc na wygląd tego młodziana. Biorąc pod uwagę bardzo wczesne stadium sfotografowanego osobnika najbezpieczniej zostać przy oznaczeniu rodzaju.
7 Responses to “zielona zeberka”


  1. 03/18/2014 o 1:34 pm

    Tettigonia, powiadasz? Fantastyczny, nie widziałem takiego.

    • 03/18/2014 o 6:45 pm

      Nic dziwnego, że nie widziałeś, bo to jest prawdopodobnie wątlik charłaj.

      • 03/18/2014 o 9:36 pm

        Jeśli chodzi o prostoskrzydłe, jestem bardziej zielony, niż te pasikoniki. Aby zobaczyć wątlika, muszę szykować eskapadę aż do Przedborskiego PK. W Łodzi go nie ma.

        • 03/18/2014 o 11:53 pm

          Właśnie zobaczyłem że u Ciebie na stronce Leptophyes albovittata to wątlik charłaj. Ja myślałem raczej o Leptophyes punctatissima (u larw chyba też powinno być jasne obrzeżenie przedplecza?)

          • 03/19/2014 o 12:08 am

            U późnych stadiów pewnie tak. U młodzików – nie wiem. Naprawdę niepewnie czuję się w tematach pasikonikowatych.

            • 03/19/2014 o 1:18 am

              A w sieci prawie wszystkie nimfy (oczywiście takie jak ta) są opisane jako L.punctatissima, czyżby w ogóle nie było nimf L.albovittata ? Hehe, albo od razu z jajka wychodzi dorosły albo opisujący kierują się „popularnością” danego gatunku…

      • 03/18/2014 o 10:52 pm

        ajajaj, no tak – porównywałem z długoskrzydlakiem, a tego nie brałem pod uwagę. Masz rację!


Skomentuj

